Jag tycker att det är väldigt lätt att få Ellie att äta bra mat.
 Inte äta massa socker och vitt mjöl och bröd mm. Det har aldrig funnits andra alrernativ & det har aldrig varit svårt överhuvudtaget. Inte en enda dag tror jag och jag ångrar inte att jag valde att undvika vissa livsmedel trots att hon inte är glutenintolerant.
Jag tror oxå att detta val många gånger fått mig att välja bort socker, vilket är jättebra! Fått mig att fundera på vad socker gör med kroppen och vilket gift det är och hur mycket det missbrukas. Vilket beroende det faktiskt ger.
 
Det enda som faktiskt kan vara svårt är att eftersom andra inte bryr sig nämnvärt om såna saker så är de klurigare att hitta alternativ som godtas och att få andra att förstå att det inte är synd om Ellie för att hon inte blir matad eller själv väljer att äta massa socker. Ser t ex tillbaka på jul helgen och tänker på det med ro. Vet hur länge jag funderade innan på olika alternativ till julgodis,  mat och fika och dricka... hur jag skulle bete mig och vsd jag skulle säga till Ellie. All energi det tog att fundera och fundera.  Det är, och var  inte lätt. Knäppt kanske någon tycker, att lägga så mycket tid , kraft och energi på det. Och så de där om att det skulle vara tjatigt eller att man gör en stor sak av det...  mycket möjligt men jag vet vad de kommer ge mig och Ellie. Så då är det lätt beslut. De kommer kanske på sikt att få henne att själv välja bort socker mer eller mindre, hon riskerar inte att få sjukdomar relaterade till socker, fetma, diabetes mm och man får ett annat humör och mår bättre. ( och med tanke på vilket stort problem det är med allt vad de innebär så tycker jag nog inte att de är tjatigt eller att man gör en stor sak av det. Undrar just hur de ser ut i framtiden och om ingen säger något eller ens tänker på de eller ifrågasätter ibland då händer det ju inget!)
Det slutade iallafall på jul med att jag tänkte till några gånger extra om de verkligen var flera glas julmust  jag ville dricka. Och Fick mig att fundera på om jag skulle äta mammas julgodis med måtta  (vilket jag gjorde)
Jag och vi, åt gott och drack gott ändå.  Men det gav MIG en vinst i att jag funderade några gånger över mina val samtidigt som Ellie slapp socker och fick mycket god mat ändå. Jag hjäler henne med bra val för det klarar hon inte själv. Inte än iallafall.
Hon drack ingen julmust och hon åt inget julgodis men hon får med sig en fantastiskt jultradition ändå, i form av att träffa sin familj, äta God mat och vara tillsammans.  De gör inget att fundera över saker och ting ibland tycker jag. Och vad som är viktigt för en. Så med facit i hand hade jag inte behövt oroa mig för allt detta innan så mycket,  för det löste sig så bra ändå. Ellie brydde sig inte så mycket. Gör man ingen grej av det så bryr hon sig inte. Inte Än så länge. Det är skönt och det gav mig lugn och ro i kroppen. 
& kanske lär jag mig till nästa gång.
 
Det som är det svåra i detta är att få föräldrarna, läs mig t ex, att äta likadant.  
Och även att de skulle vara så svårt för andra att göra likadant, om man vill. De förstår inte jag för det är det inte. Möjligtvis massa bortförklaringar till att man inte kan och att de ska va så svårt mm. Små små steg i rätt riktning bara. Det är som med allt annat man ska börja med, man måste ju börja någonstans och  Rom byggdes inte heller på en dag..... men man måste våga, våga veta vad man tycker och vill och sen göra så. Känns det rätt så gör så. Inga barn mår bra av att äta så mycket socker som vi gör idag.   Väldigt mycket mindre skulle inte skada Och då även frukt. 
 
Puss & kram 
Anna ♡