Skriv inläggstext 

 

Dessa 2 är mina fina barn ❤️❤️ sommarlov för Amanda nu, måste va jätteskönt.

 

❤️❤️

 

Sakta men säkert går det framåt. Farmor och farfar skaffade växthus som jag fixade upp åt dom. Så himla kul att sätta upp! Det gör jag gärna igen.

 

Under tiden mitt älskade gym i Nossebro renoverar så får jag ta det som finns, & då blev det gym och fitness i grästorp. Duger åt mig tills vidare. Hat inga större förväntningar och det ska bara duga åt mig om och när jag vill träna i sommar, litet och lite slitna maskiner men gemytlig stämning, trevlig atmosfär och skön känsladet är allt jag begär. Så det duger utmärkt så länge.

 

Färdigt resultat. Snett och skevt men de sitter uppe! Alla delar på plats och jag skulle lätt göra om det. Skit kul!

 

Hemmagjord glass åt vi idag. Smaskigt. Banan, turkisk yoghurt, jordgubbar och kokosdryck. Enkelt och supergott. 10 poäng ger Ellie dessa!

Är så glad att jag forstsatt på den väg med mat och sött som jag gör för henne ( jag själv är kass, äter för mycket socker och behöver sluta med det, erkänner det, inget att hymla med. Önskar dock att jag kunde säga tvärtom. )

Senaste dagarna har det dock varoit mycvket funderingar kring mat, socker, fika och glass. Jag tänker inte "vika" mig eller ge efter och ge Ellie sött och socker och fika.

Men många gånger de senaste dagarna har ja funderat på det här med att fika ute, vi kan oftast inte det för det finns aldrig alternativ till oss, jag äter inget sött alls när hon är med. Skulle  jag aldrig göra för det skulle inte funka.

Det finns sällan något vi kan fika med. Sen kom tankarna är det synd om henne då? hon har aldrig smakat på glass, vanlig glass, hon har aldrig ätit en bulle eller kaka eller godis eller choklad, smörgås från affären eller tårta eller bakelse eller saft eller juice... är det synd om henne då?

Den som menar att det är det den skulle jag allvarligt vilja slå till! Varför skulle de vara det?

(Alla dessa tvivel och funderingar kommer givetvis av att jag själv oftast inte kan stå emot sockersuget, ännu en anledning att ännu mer försöka göra det. & mina egna svårigheter att va utan sockret)

DET är synd om de barn som varje dag får saft, juice, söta yoghurtar, flingor med massa socker, bullar, kakor, sött bröd och lördagsgodis.

Stackars barn, dom kommer växa upp och bli som jag, socker missbrukare. Kommer inte klarar en dag utan sockret och få värsta absinensen av det. Dom kommer inte må bra i långa loppet. 

En del blir hyperaktiva, kan inte va still en sekund vilket jag är övertygad om är alla snabba kolhydraters verkan tillsammans med socker.

Men att gå emot, göra något som man själv tror på och är övertygad om att ens barn och kanske en själv mår allra bäst av, det är väldigt svårt och något som få gör eller orkar och vågar.

En stor eloge till oss som gör det! Vi ger våra barn en bättre grund att stå på, fler altternativ och framförallt  visar vi att de finns annat att välja och annat som är gott oxå. Varför är det så svårt då?

Måste man göra som "alla andra" ? vi vet att så mycket socker och framförallt så mycket DOLT socker som finns i mat idag och som vi får i oss och dom vi ger våra barn inte är bra. Inte alls faktiskt.

Och pekpinna på alla som vill.  Jag vet och är övertygad om att jag lär Ellie något bra. 

 

Gustav ❤️ ska få nya haklappar och dregelskydd till selen.

 

Puss & kram 

Anna ♡