Såg en videosnutt på Aftonbladet som jag kikade på och detta är nog vardag för väldigt många barnfamiljer idag.
Inte alla, det påstår jag inte men för så väldigt många.
Jag tror att många väljer att blunda för det, bara kör på, låtsas som att det inte finns.
Man vet inte hur man ska göra, vet inte vart man ska börja eller man är inte så insatt i det. Det förstår jag. För när man väl vet, och ser och läser hur det faktiskt påverkar oss då kan man inte sluta.
Man blir så jävla tråkig, så ifrågasatt och så förlöjligad  om man väljer att avstå från socker. & speciellt om det är till sitt barn!
Oj oj så synd det är om våra barn som inte får socker. Det är inte många som förstår att vi inte lever som man gjorde för 50 år sedan då det inte alls var så stort problem som idag.
Varför måste man vara en tråkig mamma/pappa om man inte ger sitt barn godis, buller, kakor, kex, pasta, ketchup, festis, negerbollar, bullar, bakelser.....fika... ska ja fortsätta??
 
Varför är man tråkig då? jag försår inte det.
JAg har medvetet valt att inte ge det till mitt ena barn.  Ett barn har fått/får och ett har inte ens reflekterat över att det finns. Det ena barnet mår mycket bättre än det andra kan jag säga.
Medvetna val kommer vi långt med tror jag oxå. Man behöver inte vara sockerfri då om det är svårt, men att bara göra ett val, då tror ja att man ändå är en bra bit på vägen, fattat grejen en aning iallafall.
& det är inte svårt, det har aldrig varit svårt. Det da som är svårt möjlgtvis det är hur man ska få andra att fatta att såhär gör vi! Såhär vill vi ha det.
Så jäkla viktigt detta är, ochett sånt problem som det är så borde fakta om sockers verkan vara en obligatorisk del i vår allmänkunskap.
 
Jag har inget att jämföra med men jag är så övertygad om att anledningen till att Ellie är så skärpt, kan vara så koncentrerad, hon kan sitta still och leka länge länge,  hon är ganska lugn och jämn i humöret, fokuserad, intelligent och smart, lättlärd och otroligt duktig. Hon går att prata med, vi har långa diskussioner ofta, man kan prata med henne om hur det kommer att bli med en viss sak/händelse.
Vi börjar alltid varje morgon med att hon får ett glas vatten och en grötpinne, och jag kan inte nämna särskilt många gånger som hon krånglar, busar, trilskas etc och det har nog med att göra att hon får ett jämnt blodsocker liksom. Ser t ex denna filmen och tänker på massa saker som är så självklara när det gäller våra barn men det tyck vi inte fatta.
& det säger jag inte bara för att hon är mitt barn, utan för att jag verkligen tror att det är så!
Barn mår inte bra av all denna sockersötade mat vi stoppar i dom. Ingen gör det.
Hade aldrig gjort annorlunda om jag fått chansen!
Fy bubblan vad det finns mycket att lära om detta.
Så förbannat intressant det är.
 
 
Puss & kram
Anna<3