Tycker det är jättebra och roligt att läsa om hur socker finns i allt. De ploppar upp lite här och där, i tidningar och på sociala medier som Facebook och instagram. Delar allt jag kan och tycke tär intressant.  Fler och fler uppmärksammar det och det tycker jag är jättebra. Att det visas och pratas om allt mer i media betyder väl att de blir ett större och större problem. 
Det visar ju att det är fler än jag som faktiskt tänker på detta.  Det är ett växande problem.  Som snarast bör ses över tycker jag.  Synd att inte fler fattar bara. 
Sen vet jag givetvis att de finns mer skit i maten än bara socker. Som e nummer och allt möjligt skit men det JAG ogillar mest är Socker. 
Jag försöker t ex  att minimera frukt ätandet hemma när jag vet att Ellie får så pass mycket frukt på dagis som hon får. Det blir lätt minst 1 till 2 frukter om dagen.  Frukt till precis allt.  Men hellre det än annat sött i form av socker vilket dom faktiskt är jättebra på att inte ha. 
Av frukt och bär tycker jag bär är bättre för de är inte så sött som frukt.  Men jag märker att Ellie älskar både frukt och bär. Ja hon är inte konstigare än något annat barn. Bara mycket lugnare. Har haft en period nu där det är mycket "boobäär" (blåbär). Och för att inte tala om "jookk buutt"(jordgubbar) dessa meningar hon slänger sig med och alla ord. Hon pratar så bra min  lilla Ellie.  Men som sagt mycket bär, försöker inte göra en så stor grej av det för de vill ja inte de ska bli. 
Men de är inte fel att styra de lite. 
Ellie äter lika gärna en avokado som den är som en frukt. De är så skönt att veta att vi inte skapar det här suget efter sött som man görat annars.
Och att det oftast är väldigt lätt och enkelt att fortsätta med det, erbjuda så mycket glutenfritt som vi kan och så lite sött som bara går.  Jag är övertygad om att vi gör alldeles rätt.
 
Påsk helg på ingång, och imorgon  blir de jobb och sedan middag hos mor o far. Sen en ledig helg. Påsk äggen är klara till mina små barn. Det blir ägg med såpbubblor, böcker, badkulor, eltandborstar, pengar, och annat smått och gott i. Har en liten påsk present var till Anton och Olle oxå. 
Hoppas på så lite godis som möjligt. Ja till mina barn förutsätter jag att de inte blir något. De kan vi välja själva isåfall. Förstår egentligen inte att man kan tycka "synd om " barnen för att dom inte får godis. Så sjukt så de är inte sant. Varför i hela friden måste man ha påsk ägg med godis i? Och dom som vill ha de, Varsågod.  Men kom inte i närheten av mina barn med det!
Jag hjälper,  inte stjälper mina barn.
Amanda och vi har ju en special, överenskommelse oxå så de blir nog alldeles jättebra.
Hon är väldigt duktig. 
 
Nä nu ska jag bygga färdigt min bil på någon sida ja hittade  jättekul. Vet precis vad jag vill ha för bil härnäst.  Färg och allt.
undra om man kan trycka på beställ när man är klar... kanske får ett sms där det står att mitt paket finns Att hämta på axet ica supermakt i nossebro om några dagar! 😂 
 
Trevlig påsk på er alla
 
Puss & kram 
Anna ♡