Jag skrev ett inlägg och la uppe bild i en grupp på Facebook igår. 
Skrev inget om att jag ville ha någon reaktion eller något om det.  Givetvis förstår jag att de blir det ändå. 
En del saker är verkligen ett hett diskussionsämne. 
Man ser vad olika alla tänker om samma sak. Nyttigt. Men kan oxå vara irriterande. Men alla får tycka och vill jag inte ha reaktioner så struntar jag i att lägga upp. Enkelt.
En sekund kom konflikträdda Anna fram och jag tänkte ta bort hela tråden. Men efter att ha tänkt till så bestämde jag att inte ta bort den. För Varför då?
Jag FÅR lägga upp bilder precis som alla andra.  So what om inte alla tycker som jag. Om någon blir förbannad, arg, sur, ja vad som... Strunt samma.
 
Tycker iallafall att bilden talar sitt tydliga språk. 
Den hör inte hemma i vårt hem.
Jag förstår att de är viktigt att äta frukost och speciellt om man är överviktig eller har andra problem med Vikt och mat. Då kan de vara särskilt viktigt för att få bukt med sockersuget.
Men att börja räkna poäng, och att de är så mycket mat som är hur dålig SOM helst. Äter folk sånt här?
tydligen. De är väl vanligare än att äta ordentlig mat som turkisk yoghurt, ägg i alla former, omeletter mm
SÅ TYCKER JAG.
Syftet med lappen är att eleverna ska se att de är viktigt att äta frukost och vikten av bra mat.
Men jag har svårt att se så väldigt mycket bra mat här.
låt säga såhär.
vi gör ett exempel.
Person 1 äter på frukost följande:
*gröt med sylt och mjölk 10 p
*vitt bröd 1 p
*margarin 😵1p 
*ost 2 p
*marmelad 0 p
*paprika 1 p
* mjölk 2p
17 poäng.
 
Person 2 äter..
* 2 ägg 2 p
*kaviar 0 p
*ost 2p
*paprika 1 p 
* gurka 0 p 
*kaffe 0 p
* mjölk 2 p
7 poäng.
 
Jag säger såhär.
 
Person 1 blir säkert  mätt, kanske.
o blir man inte de så tar man nästa morgon 2 smörgåsar istället.
 du kommer antagligen vara hungrig igen efter knappt ett par timmar.
 
Person 2  blir oxå mätt,  och blir den inte de så kan man ta dubbla portioner ost och skinka eller ett ägg till och ända inte komma upp I så värst mycket mer poäng.
Du är antagligen , mest troligt skulle jag säga mätt ända fram till lunch. Minst.
Gör du de till en vana så märker du skillnad i mycket mer som humör, mage mm. 
 
Amanda kommer inte komma upp i dess poäng. Här väljer vi inte vad vi äter, hon får äta  de  som finns. Äta ska hon, punkt slut. 
Men att spä på de redan otroligt stora socker sug hon har med en smörgås,  lite juice och så vidare kommer aldrig på fråga. 
Jag vet och är medveten om att jag gjort misstag vad gäller att spä på sockersuget ibland, men de har aldrig varit min mening. Och så mycket böcker jag läst i ämnet så lär ja mig hela tiden.
ingen idé att fundera för mycket  som varit heller och vad fel man gjorde mm utan att försöka göra så mycket rätt man kan nu istället.
Bra mat hemma och bra val.
 
Ha en bra dag
Puss & kram 
Anna ♡