Ja drygt en vecka har gått sen jag tänkte att nu jäklar måste jag skärpa mig med sockersuget. Är så innerligt trött på det. Hatar det om man får säga så.
Innebär bara dåligt samvete och massa tråkigt.  
Trött på att vara slav under det. Ska förekomma min hjärna på alla tänkbara sätt så den inte bråkar med mig om detta. 
 
Glad att jag varit ledig några dagar nu när Ellie inte är riktigt bra. Men de går väl över det med. 
Imorgon lördag och söndag blir det jobb igen. 
 
Ikväll står jag mellan valet att göra tacos eller hemmagjord pizza. Vi får  se lite för kan behöva handla lite då, pizzan har vi gjort en gång innan och den blev så god. Sanningen är att hellre sån än vanlig, därför att man får äta så jäkla gott och slipper dåligt samvete. 
Ska göra egen pizzasallad oxå, hur enkelt som helst. Men inget socker i. Aldrig i livet. De går att äta ändå.
Och imorgon när vi ska ha tacos så tänker jag göra egen salsasås oxå. Krydda har jag redan.  Ska verkligen ge det en allvarlig chans nu, på riktigt. Har gått alldeles för lång tid då jag inte brytt mig nämnvärt. Gjort de bästa ja kunnat bara. Visste ni att som första ingrediens i tacokrydda står det socker eller druvsocker. Kolla Så får du se. 
Skrämmande.  Inte undra på att det är så gott. Så jag ska försöka ta bort alla såna synliga saker som har socker i sig om ja kan enkelt göra eget.
 
Botten består av ägg blandat med ost. Hur enkelt som helst, svisch in i ugnen en stund innan och sen lägger du på fyllning och så in i ugnen igen.
sen är det ju det där med Att bryta vanor. De är så svårt o man behöver verkligen ha viljan annars går det inte.
Men om vi blir sugna på något gott så ska jag idag göra äppelchips tänkte jag.  Skiva äpplen tunnt tunn på bakplåtspapper, strö över kanel och lite kardemumma. In i ugnen på 100 grader i ca 4 till 5 timmar. Förvara i burken tätt lock. Tänker att vispa lite grädde med lite vaniljpulver till det, och även strö över några torkade svartvinbär.
Det blir ett gott och väldigt mycket nyttigare "gott" om man vill ha det. 
För mycket frukt, fruktos är inte bra det heller Men vi äter inte så mycket frukt så de gör inget tycker jag.  Många kanske går efter Livsmedelsverket rekommendationer om 5 frukt eller grönt om dagen.  Ofta blir DET mer frut Och det  ger JAG inte mycket för. Helt fel tycker jag.  Läs istället och lär dig om hur frukt och fruktos tas upp i kroppen så kanske du ändrar uppfattning oxå. Livsmedelsverket är så efter. Fattar Inte hur de inte kan strunt i Att ändra sina rekommendationer rejält med tanke på hur de ser ut i samhället idag. 
 
Men är nog inte så många som tänker, funderar, bryr sig om hur allt påverkas, hur vi ser ut, vad vi gör och framförallt hur vi bara blir större och större. 
Jag tror att om fler insåg problemet som finns och det som kommer hända och verkligen sa ifrån, då skulle sjukvård o alla myndigheter bli tvungna att tänka till.
Jag undrar när det sker..
kanske när vi börjar operera barn för fetma, när barn får diabetes, när övervikt kryper ner i åldrarna... eller...
men hallå. 
Det händer ju redan. Ändå är det ingen som gör något.
 
 
Trevlig helg 
puss & kram 
Anna ♡