Halshugg mig gärna men tänk på att det är MIN blogg och jag skriver vad jag vill, hur jag vill och när jag vill. Men du kan välja att läsa eller inte.. det säger jag inget om.
Och om man vill ta åt sig eller ta illa upp så får man stå för det själv, men detta är min åsikt och jag kräver inte att någon annan delar den.
Men som skrivet, läs eller inte.
 
Jag blir så lessen, arg och förbannad.
Fast varför egentligen?
Jag behöver inte bry mig för jag köper inte denna skiten ändå.
Men om jag hade kunnat så skulle jag säkert gjort det. Kanske.
Mest troligt inte.
 
Var på en föreläsning igår om socker och med Ann Fernholm som skrivti 2 av mina favoritböcker.
Det va så bra. Jag vet, mat har stigit mig åt huvudet, men hellre det, än att fortsätta ha den dåliga förhållandet till mat som jag alltid har haft.
( & givetvis så känns det som jag fört över det till ett av mina barn, tyvärr, känns som ett litet misslyckande ibland att det är som det är, men hon är så pass stor nu att ja ginte kan vända det om inte hon vill själv och det är trögt.)
Men med Ellie ska jag visa att man kan ha ett alldeles sunt förhållande till mat.

Ja jag funderar massa på mat och hur man ska göra för att det ska bli så bra som mnöjligt.
Alla andra f¨år göra som dom vill med sig och sina barn. så gör jag som jag vill med mig och mina barn.
Jag vet  och har ett bra samvete för här hemma serveras det sällan "dålig" mat.
Jag tycker att jag får skylla mig själv om jag äter något dåligt, men det är heller ingen annan än jag själv som får leva med det sen, övervikt mm bara jag kan göra något åt det så det känns som det är upp till mig att bestämma för det ska jag säga att jag är långt ifrån alltid så jäkla redig! Det ser ni ju på mig. Hade jag kämpat med maten och tränat som jag gör hade jag väl haft mycket mindre fett på kroppen.
Men det är mitt val.
Men mina barn som inte kan bestämma detta själva ska jag inte trycka på mina dåliga vanor.
Detta ska bli mig ett sant nöje.
 
 
 
Fullkornsgröt Päron/apelsin 8mån
 
Ingrediensförteckning
Skummjölkspulver, havremjöl (18%), vetemjöl (14%), päronjuicekoncentrat (12%), mältat grahamsmjöl (9 %), vegetabilisk olja(raps, palm), äppelflingor (äpple 2,3%, majsstärkelse, maltodextrin, solroslecitin), aprikosflingor (aprikos 2,3%, majsstärkelse, maltodextrin, solroslecitin), mineralämnen (kalcium, järn, zink och kalium) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra). Fullkorn 27% Innehåller: Mjölk, Havre, Vete.
 
Näringsinnehåll per 100 Gram
energi 410 kcal energi 1720 kJ fett 10 g - varav mättat fett 2.6 g - varav fleromättat fett 2.3 g - varav enkelomättat fett 4.6 g kolhydrat 62 g - varav sockerarter 24 g protein 15 g salt 0.35 g biotin 30 mcg kalcium 650 mg - varav enkelomättat fett 4.6 g järn 10 mg fiber 4.5 g folsyra 45 mcg jod 60 mcg magnesium 80 mg niacin 5 mg fosfor 430 mg pantotensyra 2 mg tiamin 1 mg vitamin A 410 mcg vitamin B-6 0.3 mg vitamin C 50 mg vitamin D 7 mcg vitamin E 3.5 mg zink 3 mg
 

Alltså denna gröten och jag kan ge fler exempel är ju rätt otäck faktiskt.
Titta noga på paketen, inget socker... mm eller hur.
Så jävla fula livsmedelsindustrin är, för hur många gånger har DU, ja just du vänt på paketet och kollat innehållsförteckningen i affären????? vet du vad allt betyder? Kan du utläsa vad som är vad?
JAg hade aldrig vänt på ett paket tror jag innan jag blev mer o mer intresserad av allt detta tillsammans med träningen.
Men det som är så jäkla illa är att man kan skriva på att det är sockerfritt, ja visst det finns inget socker i... tjena eller hur, nä det står inte socker nä men kolla upp vad juicekoncentrat är.... vad är maltodextrin..... majsstärkelse.... flingor av frukt mm.. fy va ddom lurar oss. För precis som ja skrev hur många vet vad det är och hurmånga kollar?
Dom vet alltför väl att dom luras men dom skriver ju inte socker....
Denna krydda, som jag anser det ska vara som det en gång var, innan vi började missbrukade den.
Men allt det där andra är socker oxå. Faktiskt.
Glukos, fruktos, mm
 
Att jag inte slängt och brännt upp den där otäcka paketen jag har i skåpet, men det ska jag för den bara förstör, Ellie har fått smaka, men det handlar om så lite så så lite.
Nä jag gör egen och det går alldeles utmärkt och är inte jobbigt alls eller svårt eller tar tid. Jo förresten det tar ca 30 sekunder längre i micorn och sen tar det 1 minut eller 2 att svalna....
 
Blir bara så lessen att det ska behöva va så. Ska vi ge våra barn sån skitmat som vi gör, för tänk efter hur många köper fredagsmys, lördagsgodis, torsdagsfika, söndagsefterrätt, mm till våra djur, till hunden och katten..? gör vi det.
Nä vi skulle aldrig ge våra djur det för dom mår inte väl av det.
Men vi ger det till det bästa vi har.
Våra barn.
 
 
Trevlig helg
puss & kram
Anna♥
#1 - - Emelie:

Det är väl ingen som kan ta illa vid sig av detta inlägget? Du skriver ju bara vad du själv tycker och ger en (välförtjänt) känga till livsmedelsindustrin. Du säger ju inte åt andra vad de borde göra eller inte.

Svar: Nä det tycker inte jag heller, men man vet aldrig, bättre att gardera sig. 😉
Anna ♡