Mellanmål en söndag i april innan vi ska gå Ut & pyssla lite. Så goda muffins, matiga och inte vanliga med massa socker och vetemjöl i utan bra mycket bättre och nyttigare. Ellie vet att socker inte är bra gör kroppen, de säger hon allt oftare och jag uppmuntrar de på ett så naturligt sätt som möjligt. Tycker det är bra att hon är och blir medveten om det. Hon är liten och ska inte tänka på mat och vad som är bra och inte bra, det tycker jag är vi som vuxna och föräldrar som lägger en bra grund till det. Igår var t ex en sån dag som gjorde mig lite fundersam. Liksom ett måste hos mormor och morfar att fika (de är svårt att lära gamla hundar sitta, men vi har åtminstone lyckats få dom att sitta på ett ben... Eller nåt) 

Marcus har svårare för de där att Ellie ska bli utanför och "missa"  saker, mat, gott mm än vad jag har. Så han gav henne sylt, visserligen inte mer än en knapp tesked, hon smakade men bad inte om mer utan åt sin våffla med Grädde och skivade jordgubbar. De är sånt ja oroar mig för, hur ja ska få henne att välja bort det, men hon är bra på de själv. Faktiskt. Och de räckte liksom med det. De kändes skönt för mig. Jag kan inte hålla henne från de hela livet men man kan berätta att de inte är bra, att de finns andra bra och goda saker istället för det, ha alternativ, inte förbjuda och inte göra en stor sak av det. De tror jag man kommer långt med. Senare i livet väljer hon själv och jag är övertygad om att jag /vi inte gör något som skulle få henne att utveckla mer sockerberoende än andra som äter de dagligen. De finns många som tycker o anser det, att vi genom att göra så här o välja bort det nu gör så att de blir tvärtom när hon blir äldre, knarka socker som många andra, det vet jag. Men de tror inte jag. En bra grund vet väl alla att de är bra att ha och gå tidigt i livet, de anser jag att vi ger henne. 



#1 - - norrbotten emma:

smarrigt

ha en underbar fortsättning på söndagen
kram