Läser trådar på en grupp på Facebook som för det mesta är mycket intressant och man hittar bra recept, tips och råd. 
Men läste en tråd om välling och om någon som undrade varför vissa föräldrar inte vill ge välling och vad anledningen är?
Jag tänkte ge min syn på det hela. 
Jag (läs vi) valde att inte ge välling varken till Amanda eller Ellie. Det var aldrig ens ett alternativ.  Kunde inte komma på en enda bra grej med det. Jag tänker istället att ett bra mål  riktig mat är bättre. Välling ska dom ju någon gång sluta dricka oxå. Ett moment som man ska vänja dom av med.
Tycker de är onödigt helt enkelt, och sen är det ofta mycket onödigt i dom. Längesen ja kikade på ett paket och dess innehåll men en grej som väl är den största anledningen är maltodextrin. 
De skulle  kunna stå socker, men istället så skriver man maltodextrin. Inte så många som reagerar på det. Än.
 
Sen har vi alla e nummer, men dit har jag inte riktigt kommit än, tänker på de ibland såklart, men inte Lika mycket som på socker.  För just e nummer är det många som funderar på och undviker, och de vill ju givetvis jag oxå.  
 
I denna tråden iallafall fick man läsa massa olika "svar" från andra. 
Det fanns dom som inte brydde sig alls.
Och de som menar att de inte finns någon "skit" däri för då skulle vi inte servera våra barn det. Det skulle inte få säljas. Men läs innehållet,  fundera på vad det är och säg sedan om det inte finns lite Skit däri... det gör det...men visst finns de bra saker oxå. De säger jag Inte mot. Men just de reagerade jag på. Men allt socker och sött, som bevisligen är livsfarligt, det kan vi ge våra barn utan att blinka! Vilket korkat synsätt. 
 
Sen vet jag att alla inte hinner göra egen välling eller gröt eller har andra alternativ. (Vilket oxå var svar i tråden) Kanske inte vill, inte orkar, inte kan för alla möjliga orsaker. Jag fattar det. Och säger inget om det mer än Att det skulle inte skada om fler funderade lite. Och i de samhället vi lever idag så är det enkelt och lätt och smidigt och tar ingen tid att köpa allt färdigt. Allt ska va så enkelt och smidigt som möjligt, och visst är det bra.  Jag önskar det fanns riktigt mycket bra alternativ mer tillgängligt som var utan allt socker. Men vi löser  det rätt bra ändå, det är inte svårt om man funderar lite.
 
Jag är långt ifrån bäst på detta eller vill inte framstå att jag alltid skulle göra "rätt", om de nu är någon som tycker det. Det är inte min mening. Och så är det inte. Jag menar inte heller att jag på något sätt skulle Vara bättre än någon annan när det gäller mat  och socker.  Men jag vill bara uppmärksamma detta. Önskar att fler funderade över det. De är lättare för fler att göra skillnad än bara en.
Men..  jag är mycket mer medveten om det, än många andra. Jag läser mycket om det och är väldigt intresserad av det och vill veta vad de finns i olika livsmedel.  Och vad jag ger mina barn. Och mig själv. Det kanske är skillnaden.
 
Jag vet att de inte behöver vara så svårt om man vill. 
Som en underbar människa jag lärt känna sa till mig,
"det tar tid att vända ett helt skepp, det tar tid, men det går.  Det tar bara lite längre tid och man måste jobba lite hårdare"
 
Som med alla nya vanor måste man ta de i små steg, Det funkar inte vet jag av egen erfarenhet att vända allt på en gång. Det håller inte i längden.  Gör en liten förändring och försök hålla den, när de funkar tar man en ny.. till slut så har man fått in en bra rutin, en hållbar rutin. Men man måste vilja och kämpa för inget kommer av sig självt. Det är inte lätt, det är skitsvårt. Men det går. 
 
 
Hoppas att detta kommer fortsätta, "hysterin" som en del säger omkring socker, jag hoppas det. För de är så viktigt. 
 
 Och visst är det bra att stoppa socker i mat.. toppen. Sött och gott och man vill ha mer och hur många är det som ens funderar på vad man köper? Man stoppar ner de som är enkelt och lätt och gott. 
 Vällingen man köper är ju jättegod likaså Gröten du Köper som pulver utan tillsatt socker ...jo tjena!  Såklart är den jättegod.  För de är socker i den, men ingen reagerar för det STÅR inte socker utan något annat som är precis likadant.  (Jag kan räkna upp minst 30 olika namn för socker) Och  som omvandlas till socker i kroppen. 
 
Skulle kunna prata om detta i evigheter, de är så intressant. Men man riskerar Att göra sig ovän med folk. Men det är nog mest för att man vet att man har så svårt att klara sig utan det, man ger de till ostyriga barn för då är dom lugna... en stund. Och för att man tror att allt är så svårt om man skulle vilja dra ner på det. Man vet inte tillräckligt om det.
Många gånger har jag tänkt på varför vi skapar vanor hos barnen som vi sen tycker är så hemskt jobbiga att vänja dom av med?
Och de kan bli jobbigt för dom själva oxå.
 
Och ja jag tänker Jätte ofta att tänk om fler kunde vara som jag. Tänka som jag i vissa lägen. Men de står jag för. Nu är det tyvärr inte så. Och de gör inget. ( och jaaa jag är kass på att hela tiden eftersträva det sockerfria även jag som mamma, erkänner det ifall någon skulle tro något annat. Är lika bra att förtydliga det.)
Jag överlever det. Världen överlever det. Kanske. 
Jag kommer aldrig tycka de är mindre intressant, jag kommer aldrig sluta fundera på det, jag hoppas innerligt att denna "hysterin " fortsätter, (så ser många på det) jag hoppas fler än jag får upp ögonen för att man kanske ska ta och börja fundera lite. Gör inte allt så svårt. För det är verkligen inte så svårt. Det är faktiskt jättekul att planera picknickar mm det finns så mycket smaskigt man kan ha istället för bulle, kaka och saft.
 
 
 
Puss &kram 
Anna ♡