Läser  en del trådar på Facebook i det grupper jag är med.  Tycker  Ofta det är mycket elaka kommentarer och påhopp om allt möjligt.  Man drar sig för att skriva saker för de uppfattas väldigt ofta väldigt fel.  Men man måste verkligen vara övertydlig med hur och vad man skriver. Vilket är bra tycker  Jag för då riskerar man inte att bli missuppfattad.

Ikväll  läste jag  en tråd om Barn och frukt,  frukt purér.  Föräldrar som skrev och undrade om hur andra föräldrar gjorde till sina barn,  för dom gav sina barn Mycket frukt  och pureer varje dag.   Till t ex  middag, lunch,  morgon och kväll gröt samt mellanmål.  Jag bara undrar hur mycket äter barn?   Någon hade då läst att man innan året inte skulle ge mer än typ 1 iskubsbit frukt eller puré.   Undra om de inte va livsmedelsverket som skrivit det i nån rekommendation.  ( jag tar nog livsmedelsverket  rekommendationer och även vissa BVC  råd med en nypa salt)  jag har aldrig förstått det där med att servera frukt  i olika form till efterrätt till alla möjliga middagar Hela tiden.  
Men sen förstod jag att det var för järnet man  
gjorde det.  Och kanske vitaminer oxå.   Men ändå.  Alltså.  Nä jag bara undrar varför?  Jag har aldrig och kommer inte heller fortsättningsvis servera någon efterrätt i form av frukt till någon av oss. 
Jo jag läste att många gav sina barn väldigt mycket frukt varje dag. (och det får dom men jag Kan få tycka  vad Jag vill om det.  Det är deras val ändå)  Och någon gav  först 2 till 4 frukter om dagen och sedan ökat till 4 till 6 frukter om dagen och ibland mer!  Men va sjutton äter det barnet mer på dagen då?  Väldigt mycket frukt tycker jag.  De tror inte jag är nyttigt.  Överhuvudtaget. 
Jag ger Ellie max 1 frukt om dagen,  helst inte ens så Mycket.  Det är faktiskt,  trots alla vitaminer och mineraler och att de är nyttigare än  allt annat socker  givetvis,  väldigt mycket socker,  sk fruktos i Detta. De är oxå sött  precis som socker. Triggar sötsug.  
Men,  hellre ger jag frukt än annat socker.  Alltid.  Men man behöver inte äta Massa sånt heller.  Tycker jag. 
Alla andra gör som Dom Vill.  Jag tycker vad jag vill. 
Nix jag tror på Lite lagom blir rätt bra ändå. 
 Hur ser andra på detta med frukt egentligen?

 Jag har sagt till dom på dagis att Ellie  max får Äta 1 hel frukt om dagen när hon sedan går hela dagar där.  Därför att jag vill kunna servera de hemma oxå om jag känner för det utan att det ska bli för mycket. 
   
Boken av Anna Fernholm  "det sötaste vi har"  är Så jäkla bra. 

Men fortfarande läser jag i dessa trådar om Dagis  där dom ännu fikar och  äter socker i olika former.  Jag fattar inte att de inte är noll tolerans mot det!  Helt obegripligt.  Jag är Glad att vårt dagis har noll tolerans och inte serverar detta i annat än frukt.  Men ja känner mig ändå osäker,  litar  inte på dom tyvärr.  Än.  Ellie har inte börjat än.  Men skulle ja komma på dom med fika eller att ha gett Ellie något hon inte ska ha,  fast jag sagt till och skriftligen sagt vad hon äter,  så är Jag inte främmande för att göra mig själv hörd ordentligt,  skulle till och med kunna överväga att vilja byta dagis.  Tycket inte de är  okej alls att dom inte gör som jag vill och önskar.  Det är mitt barn som dom Tar hand om hela dagarna och dom ska inte förstöra det Ja byggt upp.. Skulle ja kunna vara hemma mer  för att slippa dagis så hade jag gärna  varit det men de är inte en möjlighet nu. 

Skrämmande iallafall  att  man inte kommit längre,  och att alla ska tycka de är så Besvärligt.  Det är inte besvärligt Att välja ekologiskt,  närproducerat så gott det går  och även att välja bort socker mm till oss själva och till de bästa Vi har.  Våra guldklimpar. Det Handlar nog mycket om ifall man vill oxå,  och om man prioriterar.

Kram  och godnatt på er 
Puss &  kram
Anna ❤