Jaha då har året 2014 kommit till sitt slut och ett gott nytt år ser vi framemot!
 
Vad hände då 2014???
 
 
 
2013 och 2014 var väldigt mysiga år tycker jag. Med mycket glädje och lycka. ♥ Ofattbart bra faktiskt.
 
Året 2013, den 25/9 blev vi med barn efter många & långa år med många IVF-försök på Sahlgrenska i Göteborg.
Sista försöket ( man får 3 i västra götaland) och definitivt sista lilla ägget tinades upp, delade sig och blev en liten böna som flyttade in i min mage. ( Ellie har verkligen varit nerfryst.... och tinats upp.. så sjukt häftigt att det funkar.)
 
Såå många gånger jag gjort detta och alltid har det bara flinat elakt tillbaka.... bara ett streck.. inget mer..  aldrig.. tills den dagen.....
Åh den lyckan som var så otrolig. Det blev ett plus. :)
 
Det var första UL vi gjorde, i vecka 7, då är bönan inte stor.
 
 
Sen blev det inskrivning på MVC. & boken vänta barn, lästes flitigt. :)
 
 
Mirakel lådan ♥
 
   Vecka 14♥
Vecka 17 ♥
Pappa ♥
  Världens goaste storasyster & Francis.♥
Vi passade på att köpa ny soffa och slänga ut den gamla. Slänga ut alla smärtsamma minnen där jag legat och gråtit och Marcus har hjälpt mig med sprutorna i magen, till och med så att jag 1 gång var tvungen att ta en i magen på mig själv. Det man inte dör av det blir man starkare av, det är när jag tänker på det väldigt fräsigt, jag som är så rädd, eller var så rädd för sprutor att jag klarade det själv. Men jag var verkligen tvungen.
Ingen mer än Marcus fick se mig i den utsatta situationen där jag kände mig så liten och lessen. Bara att han tvingades se mig så kändes oerhört jobbigt.
 
Här såg vi vårt lilla hjärta ännu en gång, men det var på det "riktiga" UL. Då kunde jag slappna av ännu mer.. vi avböjde att göra KUB test.
 
Vecka 19 ♥ När jag fortfarande tränade.
Vecka 33 ♥
Vecka 35 ♥
 
Amanda visar Marcus hur man tar hand om en liten bebis, till hjälp har hon en gammal bok och en kanin med blöja.
Mina fina ♥
Vecka 38 ♥
 
Francis tyckte magen var mysig. ♥
Vecka 39 ♥
Grodan ♥
 
16/6  2014 Dagen då du skulle komma enligt doktorn.
 
 
Förberedelsen var stor. Vaggan som Ellies pappa, faster och kusin legat i målades om.
 
Barbamamma. ♥
 
Skrev mycket i min bok. Allt finns kvar och sparat.♥
 
Graviditeten gick som på räls, det var som skrivet i boken, inga probelm så långt ögat kunde nå. Mådde så himla bra, kroppsligt försvann alla krämpor och jag mådde bättre än innan!  Alla diskbråck försvann, all ländryggsont allt... inga foglossningar, gick inte upp speciellt mycket i vikt, jag var oxå på en del extra tillväxtultraljud för att jag äter levaxin för sköldkörteln som inte längre finns och då i början såg man att allt inte var bra med bebisen för att mina värden var rätt kassa. Därför ville man följa upp det extra och det var faktiskt jättekul att komma till NÄL lite extra gågner och se bebisen växa för varje gång. kort sagt var det en fantastisk tid. Längtar faktiskt dit igen. :)
 
Så det största som hände året 2014 var ju givetvis när vår lilla Ellie föddes. 
26/6 kl 19,01 på NÄL 
3678 g  och 49 cm lång.
PERFEKT! ♥
 

En alldeles ny bebis har fötts. Den vackraste av dom alla. ♥
Gud vilken fantastisk upplevelse!
Så orolig och nervös jag var för förlossningen men den blev så fantastiskt bra. Så bra att jag utan minsta tvekan skulle göra om det flera gånger.
Allt gick ju även där utan problem.
När vi kom in på NÄL på förlossningen så var jag öppen 5 cm och efter bara 30 minuter så kom första krystvärken, men det märkte ingen annan mer än jag, för det var liksom ingen tvekan om det. Trots att jag aldrig kännt det förut. ( Med Amanda så började värkarbetet men kom aldrig till det stadiet efterosm det var planerat men blev akut kejsarsnitt.)
Vi kom in 17,30 och 19,01 ploppade hon ut.
Ja faktsikt lite så, vilken känsla, konstig, häftig, märklig och helt sjukt härlig.
Kroppen är helt fantastisk vad den fixar  och grejar så det ska bli bra. & den klarar av mycket mer än vi tror.
 
Nu är jag stolt mamma till 2 barn, Amanda ♥11 år föddes med kejsarsnitt den 2 maj 2003, 3270g 49 cm lång och Ellie♥ född den 26/6 2014 3678 g och 49 cm lång.
Så häftigt. Hellre vanlig förlossning än kejsarsnitt. 
Tycker jag. 
 
Jag är alltid så dålig på sånt här för jag glömmer en del saker som har hänt som betyder något,  men det bara faller bort, ändå.  Så är det alltid. :)
 
Men jag ska försöka skriva om några av de saker som var betydelsefulla för mig under året som gått.
 
* Den 16/4 2014 så packade jag ihop mig från jobbet  och blev mammaledig, dryga 2 månader var jag hemma innan lillan kom. Välbehövligt känner jag.
 
* LCHF
Jag kommer fortsätta med LCHF, eller så likt så möjligt iaf, för jag mår bra av det, behöver det för sötsugets skull. & att lära mig det nu är hög tid så slipper jag överföra mina tidigare dåliga vanor till Ellie. Detta kommer ni få läsa massor om det kommande året för det lär bli en stor del av bloggen och mitt liv. Att på äldre dar lära mig äta ordentligt och bra och må bra av det.  Så jag går inte in närmare på det nu.
 
* TRÄNINGEN

Jag slutade med träningen det sista i graviditeten för jag orkade helt enkelt inte mer. Men jag saknar det och jag behöver det lika mycket som bra mat.
Det ger mig massor med energi och gör mig glad och att jag mår bra i kropp och själ.
Jag tä'nker ta mig till exakt där jag slutade innan liten flyttade in, och jag hoppas kunna ta mig till steget längre oxå.
Jag är väldigt taggad och vill mycklet, blir lessen och tycker det är jobbigt när jag inte kan få det som jag vill, men jag ska göra allt för att det ska gå. & jag ska nå mina mål.
Detta går jag heller inte in på mer för det är oxå någto denna bloggen kommer handla om nästa år.
 
 

* BOZZES MOLLY

Min fina vän Bozze fick sin lilla Molly på utsatt tid den 18/6. Vi lärde känna varann på mitt jobb när hon började där, tyckte hon va så fräsig, snäll, go och hpn är så lik mig. Skillnaden mellan oss är att hon uttryker sig mycket bra i ord det hon tänker, för vi tänker otroligt och otäckt lika, så ofta. Därför är det skönt att ha henna att prata med om saker och ting. En av de saker vi faktiskt planerade och funderade mycket på var det här med barn, vi planerade att vara mammalediga ihop och massa kul saker, då precis i början av vänskapen, vad vi inte visste då var att hon skulle drabbas av händelser som alltid finns kvar hos henne  och likaså att vi skulle få reda på att vi inte skulle kunna få barn tillsammans. Det blev inte så lätt och definitivt inte som vi planerade, inte då, men det kom senare istället och slog ner med all kraft!
Tänk när jag sa till Bozze att vi satt in det sista ägget, ( för det var så att jag tror till o med inte jag sa något direkt för jag var så säker på att jag skulle tvingas acceptera att inte få fler barn) och hon säger till mig att dom oxå väntar barn! Vilken känsla!
Givetvis tog det ett tag innan vi vågade tro och hoppas tillsammans att det vi  en gång planerade nu faktiskt skulle komma att bli sant.
Det var jobbigt i slutet när hon mådde så dåligt av sin graviditet och jag mådde så ofattbart bra, kändes inte alltid så bra att prata om det när det var så, väldigt konstigt att det kan vara så olika.
Minns när vi tog kortet mage mot mage, det var nog inte långt innan den första lilla bebsien, Bozzes bebis  kom.
En mysig bild. ♥
 
Sen kom våra små troll. ♥
 
* BEBISEN
 
Så kom hon, världens sötaste lilla prinsessa, vårt lilla hjärta.
Ellie Linneá Kristina, Amandas lillasyster.
 
 
 
 
Kommande året... 2015 och vad jag ska avge i nyårslöfte.
 
Ja vad händer då 2015...
Ja jag hoppas och har tänkt att ta tag ordentligt i träningen. Vill så gärna och då måste det gå. Är medveten om att det kanske inte blir rikgit som jag tänkt, och att allt kanske inte går så fort som jag vill.
Får väl prioritera och träning är viktigt för mig och för att jag ska må bra.

Hoppas inte ryggen bråkar för mycket och gör att jag inte vågar träna, vet ungefär när det är läge att låta bli för att kunna gå upprätt och gyfsat normalt dagen efter. Men  jag ska ju få en tid till ortoped i lidköping efter helgerna nu så det ska väl ordna sig med det oxå.
 
 
* MÅ BRA!
 
Jag ska satsa på att må så bra som jag bara kan.

Det enda jag ska göra är att bara ta hand om mig och mina nära och kära. Göra sånt jag mår bra av. Helst inte känna massa tvång och stress men det är svårt ibland.
 
* TRÄNA

Träning kommer och SKA bli en del av mitt liv under 2015, har insett att det bara har fördelar att åtminstonne försöka röra på sig. Det mår alla bra av även om man är smal som en räka eller lite tjock som jag. :)
Jag börjar året med att gå på invigningen av vårt "nya" bad i Nossebro, Stefan ska numer ta hand om det och oss. & det tror jag kommer bli helt fantastiskt bra! Han är himla bra och duktig. Ska teckna mig ett årskort som jag fick av tomten, läs Marcus i julklapp och sen ska jag banne mig gå dit minst 1 gång i veckan. Resten av tiden ska jag ägna mig åt promenader och mitt gym här hemma. Ska nog även köpa mig en crosstrainer till att ha i mitt gym. Tror det blir bra.
 
* LCHF
 
Jag kommer fortsätta ätra mycket enligt denna livsstil, jag tänker vägra säga någon mer gång att jag bantar! Det är ett så sjukt ord som jag tyckwer låter helmskt. Det handlar väl ändå inte om att banta..?? det handlar väl om att få en normal och sund inställning till mat . Och träning. Rörelse. Banta har jag gjort så många gånger i mitt liv och tänker aldrig göra det mer, för det går ett tag och sen måste man ju äta och då är du snart uppe i vikten du började med igen.
Nä jag tror man måste ändra sin inställning TILL mat och att man måste försöka vilja äta bra. Sen om det är LCHF, viktväktarna eller nåt annat spelar ingfen roll tror jag. Men uteslut mer kolhydrater och socker är inte fel, det mår vi inte dåligt av, snarare bra av tror jag. Vi behöver verkligen inte socker i den utsträckning som vi får i oss idfag. VV hjälpte mig mycket för några år sedan, och mycket av den tanken håller jag fortfaradne i idag, men sen tycker jag att äter jag mer fett i mat i lagom mängd så står jag mig mätt längre och behöver inga mellanmål och gå och småäta och käka mackor mm.
Sen hävdar en del och visst är det sant, det finns ingen forskning som visar hur man mår i kroppen efter ett liv med bara LCHF, men det tänker jag skita i för den forskning som finns nu visar bara bra saker och det tänker jag gå på!  & Ellie kommer oxå gå den vägen och när hon blir så stor så kan hon själv välja vad hon vill men min fölrhoppning är då att hon åtminstonne inte ska ha det sötsuget som vi har idag. Välja bättre och få en sund inställning till mat och motion.
& som sagt så vet ingen hur vi mår efter 100 år, men det är väl som med allt annat, för en del funkar det ypperligt, för en del inte alls och en del däör säkert av det. Men så är det ju med allt.
Tror bara att många tycker, och även jag gjorde det innan jag gav det en ärlig chans, att det är besvärligt att man ska välja bort allt som nu finns så tillgängligt, att allt blir besvärligare bla bla bla... kanske bliri det det men det kan handla om oss sj'älva oxå, prioritering och vad man vill och orkar. så jag väljer att strunta i ev forskning om hundra år och tänker leva här och nu, må gott, välja bort mycket av de äcklliga sockret som är i ta mej fan ALLT, göra livet lite besvärligare då, det får det vara värt. Kanske handlar just det om inställning och planering.
Men alla tycker vi olika och prioriterar olika, och så får det lova att vara.
 
* LEVA LIVET

Ja det ska jag göra! Så mycket det bara går! 
 
* GÖRA DET SOM FÅR MIG ATT VARA GLAD
 
Jag ska jobba med min självkänsla tänker jag. Den är inte alltid så bra och den kan bli mycket bättre.
 
* JOBBA

Jag ser väldigt mycket fram emot att komma tillbaka till mitt jobb som restaurangchef!
Det ska bli både kul, spännande och nästan som en liten nystart.
Jag hann inte vara där på den platsen så länge innan vi blev med barn, men nu tänker jag komma tillbaka med full kraft och göra allt för att det ska bli så bra som möjligt.
 
Ska bli kul att få lite nya utmaningar och lära sig saker på nytt igen. Hoppas jag inte glömt för mnycket.
kort sagt , jag längtar!
 
 
 
 
Denna har jag lyssnat på många gånger detta året.
 
 
Men jag hoppas och önskar alla ett riktigt gott nytt år!
Ta hand om varann och tänk på att vara snäll.
Det smittar.
 
Puss & kram
Anna♥